You are currently viewing Η σωστή επιλογή λαδιού για την μοτοσυκλέτα

Η σωστή επιλογή λαδιού για την μοτοσυκλέτα

Τι λάδια πρέπει να βάλω στη μοτοσυκλέτα ή το scooter μου

Μπορούμε να γράψουμε πολλές σελίδες και άρθρα για αυτήν την ερώτηση με χημικές αναλύσεις για τα λιπαντικά κ’ τους τύπους ορυκτών και τις προδιαγραφές για τους πιο απαιτητικούς κινητήρες.

Σκοπός μας είναι σε αυτό το άρθρο να δημιουργήσουμε έναν οδηγό με τις οδηγίες που χρειάζεστε για το σωστό λιπαντικό που θα χρησιμοποιείτε στην μοτοσικλέτα ή το scooter σας.

Επιπτώσεις λάθους λιπαντικού κινητήρα

Οι κίνδυνοι από την χρήση λαδιού με  μη κατάλληλες προδιαγραφές,  είναι πολύ σοβαρές και ενίοτε οδηγούν σε ολική καταστροφή του κινητήρα. Η καταστροφή του κινητήρα δεν είναι τις περισσότερες φορές άμεση καθώς υπάρχουν σημάδια από τα οποία μπορούμε να καταλάβουμε ότι χρησιμοποιούμε λάθος λιπαντικό, όπως:

  1. Από τη δημιουργία μικρών θορύβων.

  2. Από την (σημαντική) αίσθηση μείωσης τής απόδοσης του κινητήρα.

  3. Από την αύξηση της θερμοκρασίας.

  4. Από την ολίσθηση του δίσκου συμπλέκτη.

  5. Από την δυσκολία σε κάθε αλλαγή ταχύτητας.

  6. Με την καύση  λαδιών από τον κινητήρα με αποτέλεσμα την χαμηλή στάθμη λαδιού.

Η επιδιόρθωση από μια λάθος επιλογή λαδιού για τον κινητήρα ξεπερνάει τις περισσότερες φορές το συνολικό κόστος της μοτοσυκλέτας!!

Τα οφέλη από τα λιπαντικά για την μοτοσυκλέτα

Με την επιλογή ενός σωστού λιπαντικού τα οφέλη είναι αρκετά με αποτελέσματα την μακροζωία του κινητήρα. Σε αυτό συντελούν:

α) η καλύτερη λειτουργία στα μηχανικά μερί με σημαντική μείωση θορύβου

β) η καλύτερη ολίσθηση τον πιστονιών και των εδράνων με σημαντική μείωση της θερμότητας και κατά συνέπεια, καλύτερη απόδοση του κινητήρα, μικρότερη κατανάλωση καύσιμου και προστασία από οξείδωση σε όλα τα μεταλλικά μερί του κινητήρα.

Η σωστή επιλογή λαδιού για την μοτοσυκλέτα και το scooter

Ο καλύτερος οδηγός για την επιλογή του λαδιού είναι οι αναφορές του κατασκευαστή με ορισμένες από αυτές να είναι προτεινόμενες και να καλούμαστε εμείς να  επιλέξουμε σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά της κάθε περίπτωσης, της μοτοσυκλέτας μας ή αντίστοιχα του scooter. Σε κάθε περίπτωση το owners manual (εγχειρίδιο  κατόχου) αναφέρει τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά που προβλέπεται να έχουν τα λάδια του κινητήρα μας.

Ανάλυση προδιαγραφών

JASO T 903

Το Jaso T903 είναι ένα παγκόσμιο πρότυπο λιπαντικών για την μοτοσυκλέτα, το οποίο καθορίζει τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά για την απόδοση του κινητήρα τα οποία είναι απαραίτητα για τις μοτοσυκλέτες για τις οποίες απαιτείται χαμηλή τριβή.

Τα λάδια κινητήρων που πληρούν το πρότυπο JASO T903:2006 μπορούν να ταξινομηθούν σε τέσσερις κατηγορίες : α) JASO MA, β) JASO MA1, γ) JASO MA2 και δ) JASO MB .

Οι κατηγορίες που βασίζονται στο JASO T903:2006 αφορούν στα αποτελέσματα τής τριβής στην δοκιμή του συστήματος συμπλέκτη.

Προκειμένου ένα λάδι κινητήρα να πληροί κάποιο από τα προαναφερθέντα πρότυπα JASO, πρέπει
να είναι τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα επίπεδα ποιότητας: API SG, SH, SJ, SL, SM.

Το JASO T903 καθορίζει δύο κατηγορίες επιδόσεων

  • MA2 για μοτοσυκλέτες με υγρό συμπλέκτη. 
  • MB για μοτοσικλέτες με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (Scooters). 

MA2 

JASO-T903-MBΟι μοτοσικλέτες στεγάζουν διάφορα εξαρτήματα με διαφορετικές απαίτησης σε μία συμπαγή μονάδα, τον κινητήρα,  στα οποία περιλαμβάνονται ο υγρός συμπλέκτης και το κιβώτιο ταχυτήτων που όλα βρίσκονται  μαζί. 

Αυτή η διαμόρφωση βασίζεται σε ένα λάδι για την παροχή λίπανσης για ολόκληρο το σύστημα. Συνεπώς, απαιτείται βέλτιστη απόδοση τριβής προκειμένου να αποφευχθεί η ολίσθηση του συμπλέκτη, και ταυτόχρονα η καλύτερη λίπανση στα υπόλοιπα εξαρτήματα της μοτοσικλέτας. Ένα δεδομένο που σε περίπτωση μη τήρησης, μπορεί να οδηγήσει σε κακή ικανότητα οδήγησης και απώλεια ισχύος κατά τη λειτουργία.

MB

JASO-T903-MBΓια μοτοσικλέτες με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων CVT (Continuously Variable Transmission)  (Scooters).
να μην χρησιμοποιείται σε περίπτωση που απαιτείται, άλλο λάδι ποιότητας όπως το JASO MA.

API SM & SN

API SM & SNAPI (American Petroleum Institute) 

Είναι ένα πρότυπο για την βιομηχανία των αυτοκινήτων και της μοτοσικλέτας. Αυτά τα πρότυπα αναγνωρίζονται και σε πολλές περιπτώσεις αναπτύσσονται σε συνδυασμό απο κατασκευαστές μοτοσικλετών και λιπαντικών. Τα γράμματα δίπλα στο API, όπως το SM, αναφέρονται στο επίπεδο ποιότητας του λαδιού κινητήρων. Το τρέχον υψηλότερο διαθέσιμο πρότυπο είναι SN.

Ανάλυση προδιαγραφών

JASO T 903

Τα λάδια κινητήρων που πληρούν το πρότυπο JASO T 903: 2006 μπορούν να ταξινομηθούν σε τέσσερις κατηγορίες : JASO MA, JASO MA1, JASO MA2 και JASO MB . Η κατηγορίες βασίζεται για το JASO T 904: 2006 αποτελούνται από τα αποτελέσματα της τριβής στην δοκιμή του συστήματος συμπλέκτη.

Προκειμένου ένα λάδι κινητήρα να πληροί κάποιο από τα προαναφερθέντα πρότυπα JASO, πρέπει να είναι τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα επίπεδα ποιότητας: API SG, SH, SJ, SL, SM.

Το JASO T903 καθορίζει δύο κατηγορίες επιδόσεων

  • MA2 για μοτοσυκλέτες με υγρό συμπλέκτη. 
  • MB για μοτοσικλέτες με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (Scooters). 

MA2 

jaso T903 MA2

Οι μοτοσικλέτες στεγάζουν διάφορα εξαρτήματα με διαφορετικές απαίτησης  σε μία συμπαγή μονάδα τον κινητήρα, ενός υγρού συμπλέκτη και ένα κιβώτιο ταχυτήτων που όλα βρίσκονται  μαζί. 

Αυτή η διαμόρφωση βασίζεται σε ένα λάδι για την παροχή λίπανσης για ολόκληρο το σύστημα. Συνεπώς, απαιτείται βέλτιστη απόδοση τριβής προκειμένου να αποφευχθεί η ολίσθηση του συμπλέκτη, και ταυτόχρονα η καλύτερη λίπανση στα υπόλοιπα εξαρτήματα της μοτοσικλέτας ένα πρόβλημα που μπορεί να οδηγήσει σε κακή ικανότητα οδήγησης και απώλεια ισχύος κατά τη λειτουργία.

MB

JASO-T903-MB

Για μοτοσικλέτες με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων CVT (Continuously Variable Transmission)  (Scooters).
Να μην χρησιμοποιείται σε περίπτωση που απαιτείται λάδι ποιότητας JASO MA.

API SM & SN

API (American Petroleum Institute) 

API SM & SN

Είναι ένα πρότυπο για την βιομηχανία τον αυτοκινήτων και της μοτοσικλέτας . Αυτά τα πρότυπα αναγνωρίζονται και σε πολλές περιπτώσεις αναπτύσσονται σε συνδυασμό με κατασκευαστές μοτοσικλετών και λιπαντικών. Τα γράμματα δίπλα στο API, όπως το SM, αναφέρονται στο επίπεδο ποιότητας του λαδιού κινητήρων. Το τρέχον υψηλότερο διαθέσιμο πρότυπο είναι SN.

19301963196719711979
SASBSCSDSEΓια οχήματα μέχρι το 1979 με πολύ λίγες απαιτήσεις λιπαντικά που άμα χρησιμοποιηθούν στους σημερινούς κινητήρες θα υποστούν σοβαρές φθορές στα μηχανικά μέρη.
1988199319961997
SFSGSHSJΑπαρχαιωμένα λιπαντικά που δεν υποστηρίζουν τις προδιαγραφές για τους σύγχρονους κινητήρες μέχρι το 1996.
2001
SLΑπό 2001 είναι τα πιο σύγχρονα λιπαντικά που επιλέγουμε με τις οδηγίες του κατασκευαστή η προσθέτουμε την νεότερη.
2010
SMΤα λιπαντικά SM κατηγορίας έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν βελτιωμένες δυνατότητες αντοχή στην οξείδωση,
καλύτερη προστασία από φθορά και καλύτερη απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια
ζωής του πετρελαίου. Ορισμένα λάδια SM μπορούν επίσης να ικανοποιήσουν το
τελευταία προδιαγραφή ILSAC ή / και να χαρακτηριστεί για την εξοικονόμηση ενέργεια.
2011
SNΠαρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 2010 και έχει σχεδιαστεί για να παρέχει βελτιωμένη προστασία από τις υψηλές θερμοκρασίες στα έμβολα, αυστηρότερο έλεγχο στις ύλες και συμβατότητα στεγανοποίησης. Το API SN με βελτιωμένη οικονομία καυσίμου, προστασία στροβιλοσυμπιεστή, συμβατότητα συστήματος ελέγχου εκπομπών και προστασία κινητήρων που λειτουργούν με καύσιμα που περιέχουν αιθανόλη μέχρι και E85.

Eπιλογή ιξώδης λαδιού (SAE)

ιξωδες-λαδιουΗ βιομηχανία των λιπαντικών έχει δημιουργήσει αρκετές κατηγορίες ιξώδων ώστε ανάλογα την εξωτερική θερμοκρασία να κάνουμε την σωστή επιλογή για την μοτοσυκλέτα και το scooter.

Βάζοντας λάθος ιξώδες

Στη λάθος επιλογή ιξώδους δεν θα υπάρξει η σωστή λίπανση στον κινητήρα με  καταστροφικά αποτελέσματα για τα μηχανικά μέρη της μοτοσικλέτας.

Το ιξώδες αφορά στην πυκνότητα του λαδιού. Έχοντας επιλέξει ένα μεγάλο ιξώδεςτο οποίο είναι παχύ, σαν αποτέλεσμα έχουμε τη μη σωστή ροή του λαδιού κατά την εκκίνηση του κινητήρα έως και 40 δευτερόλεπτα προς στο σύστημα λίπανσης των μηχανικών εξαρτημάτων.

Σε περιπτώσεις με πολύ χαμηλές θερμοκρασίες στο περιβάλλον <0 παραμονεύει ο κίνδυνος  να παγώσει το λιπαντικό με τις χειρότερες συνέπειες για τον κινητήρα.

Αν από την άλλη επιλέξουμε ένα πιο ένα λεπτό λάδι, δεν θα δημιουργηθεί το απαραίτητο φιλμ ανάμεσα στα μεταλλικά κομμάτια που χρειάζονται προστασία,  με αποτέλεσμα την αύξηση της τριβής και της φθοράς στα μηχανικά μέρη του κινητήρα.

Επιλέγοντας το σωστό ιξώδες

Λιπαίνουμε σωστά τον κινητήρα μας, το πιο σημαντικό για την λειτουργία του, αυτό το επιτυγχάνουμε επιλέγοντας ένα σωστό ιξώδες. Έτσι δημιουργούμε  την κατάλληλη ροή και την κατάλληλη δημιουργία όγκου μέσα από τις αυλακώσεις και τις σωληνώσεις που ρέει το λιπαντικό στον  κινητήρα  με αποτέλεσμα να έχουμε χαμηλότερες τριβές, φθορές, και θερμοκρασίες στην μοτοσικλέτα κερδίζοντας σημαντική μειωση καύσιμου και συνεισφέροντας στην αύξηση ζωής στο κινητήρα.

Eπιλογή ιξώδης λαδιού (SAE)

ιξωδες-λαδιου

Η βιομηχανία των λιπαντικών έχει δημιουργήσει αρκετές κατηγορίες ιξώδων ώστε ανάλογα την εξωτερική θερμοκρασία να κάνουμε την σωστή επιλογή για την μοτοσυκλέτα και το scooter.

Βάζοντας λάθος ιξώδες

Στη λάθος επιλογή ιξώδους δεν θα υπάρξει η σωστή λίπανση στον κινητήρα με  καταστροφικά αποτελέσματα για τα μηχανικά μέρη της μοτοσικλέτας.

Το ιξώδες αφορά στην πυκνότητα του λαδιού. Έχοντας επιλέξει ένα μεγάλο ιξώδεςτο οποίο είναι παχύ, σαν αποτέλεσμα έχουμε τη μη σωστή ροή του λαδιού κατά την εκκίνηση του κινητήρα έως και 40 δευτερόλεπτα προς στο σύστημα λίπανσης των μηχανικών εξαρτημάτων.

Σε περιπτώσεις με πολύ χαμηλές θερμοκρασίες στο περιβάλλον <0 παραμονεύει ο κίνδυνος  να παγώσει το λιπαντικό με τις χειρότερες συνέπειες για τον κινητήρα.

Αν από την άλλη επιλέξουμε ένα πιο ένα λεπτό λάδι, δεν θα δημιουργηθεί το απαραίτητο φιλμ ανάμεσα στα μεταλλικά κομμάτια που χρειάζονται προστασία,  με αποτέλεσμα την αύξηση της τριβής και της φθοράς στα μηχανικά μέρη του κινητήρα.

Επιλέγοντας το σωστό ιξώδες

Λιπαίνουμε σωστά τον κινητήρα μας, το πιο σημαντικό για την λειτουργία του, αυτό το επιτυγχάνουμε επιλέγοντας ένα σωστό ιξώδες. Έτσι δημιουργούμε  την κατάλληλη ροή και την κατάλληλη δημιουργία όγκου μέσα από τις αυλακώσεις και τις σωληνώσεις που ρέει το λιπαντικό στον  κινητήρα  με αποτέλεσμα να έχουμε χαμηλότερες τριβές, φθορές, και θερμοκρασίες στην μοτοσικλέτα κερδίζοντας σημαντική μειωση καύσιμου και συνεισφέροντας στην αύξηση ζωής στο κινητήρα.

ιξωδες-λαδιου-moto

Ποιες είναι οι διαφορές στα λιπαντικά μοτοσυκλέτας

Τα λιπαντικά χωρίζονται σε ομάδες και ανάλογα τις ανάγκες της μοτοσυκλέτας. Σε συνδυασμό με τις οδηγίες του κατασκευαστή επιλέγουμε το λάδι που χρειαζόμαστε. Οι ομάδες των λιπαντικών είναι πέντε.

Η American Petroleum Institute (ΑΡΙ) έχει δημιουργήσει πέντε κατηγορίες για τα έλαια οι οποίες προσδιορίζονται από το επίπεδο κορεσμού, το επίπεδο θείου, και τον δείκτη ιξώδους.

Ομαδες API (american petroleum institute).

Ομάδα I (ορυκτέλαιο)

Τα βασικά έλαια της Ομάδας I είναι εξευγενισμένα με διαλύτες.
Παράγονται ορυκτέλαια που χρησιμοποιούνται πιο συχνά σε λιγότερο απαιτητικές εφαρμογές. 

Ομάδα IΙ (ορυκτέλαιο)

Τα βασικά έλαια της Ομάδας IΙ υφίστανται υδρογονοδιάσπαση.
Παράγεται ένα ορυκτέλαιο με καλύτερες τεχνικές προδιαγραφές. 

Ομάδα III (ορυκτέλαιο)

Τα βασικά έλαια της Ομάδας IΙΙ υφίστανται υδρογονοπυρόλυση.
Παράγονται ορυκτέλαια που χρησιμοποιούνται πιο συχνά σε λιγότερο απαιτητικές εφαρμογές. 

Ομάδα IV (synthetic)

Ομάδα έλαια IV βάσης είναι Πολυαλφαολεφίνες (Polyalphaolefins) (PAO).
Είναι χημικά κατασκευασμένα με συνθετικά βασικά χαρακτηριαστικά και όταν συνδυάζονται με πρόσθετα προσφέρουν εξαιρετική απόδοση σε ένα ευρύ φάσμα λιπαντικών ιδιοτήτων.

Έχουν πολύ σταθερές χημικές συνθέσεις και εξαιρετικά ομοιόμορφες μοριακές αλυσίδες.

Τα βασικά έλαια της Ομάδας IV βρίσκονται όλο και περισσότερο σε synthetic και semi synthetic και είναι η πρώτη επιλογή σε προϊόντα για την αυτοκινητοβιομηχανία και τις βιομηχανικές εφαρμογές.

Ομάδα V (ester)

Τα λιπαντικά της Ομάδας V χρησιμοποιούνται κυρίως για τη δημιουργία πρόσθετων ελαίων.

Οι εστέρες και οι πολυεστέρες είναι και τα δύο κοινά βασικά έλαια της Ομάδας V που χρησιμοποιούνται στη
σύνθεση των προσθέτων ελαίων. 

Συνήθως Ομάδα V έλαια δεν χρησιμοποιούνται ως ένα βασικό έλαιο, αλλά ως πρόσθετο σε άλλα έλαια βάσης.

Κατηγορίες λιπαντικών

Από τις ομάδες των λιπαντικών σύμφωνα με την ΑΡΙ, οι κατασκευαστές δημιουργούν κατηγορίες λιπαντικών ώστε να προσαρμοστούν σε όλες τις απαιτήσεις της μοτοσυκλέτας και των scooter με δυνατότητα ευέλικτης τιμής προς τον καταναλωτή αφού το κόστος παράγωγης από την πρώτη ομάδα μέχρι την τελευταία είναι πολύ μεγάλο.

  • Ορυκτέλαια
  • Ημισυνθετικά
  • Συνθετικά
  • Συνθετικά με Ester
  • 100% Συνθετικά
  • 100% Συνθετικά με Ester

Επιλογή λιπαντικού

Προσπαθήσαμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο περιληπτικοί στην ανάλυση μας, ώστε να μην σας δημιουργήσουμε σύγχυση και να μπορέσετε να επιλέξετε εύκολα το σωστό λιπαντικό.

Με μια σύντομη ανάγνωση.

  1. Διαβάζουμε το τεχνικό φυλλάδιο του κατασκευαστή για την σωστή επιλογή. JASO API ή επιλέγουμε νεότερη.
  2. Επιλέγουμε ιξώδες σύμφωνα την θερμοκρασία του περιβάλλοντος
  3. Διαλέγουμε την κατηγορία σύμφωνα με τις οδηγίες ή επιλέγουμε ανώτερη επεξεργασία

Μάρκες και επώνυμα λάδια

Γνωρίζοντας τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά που χορηγούνται με πιστοποίηση από την API JASO, και επιλέγοντας βάση αυτών,  έχουμε εξασφάλισει τα απαραίτητα λάδια για τον κινητήρα της μοτοσυκλέτας ή του scooter μας.

Επιλέγοντας μια επώνυμη εταιρεία λιπαντικών που διαθέτει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις, εξασφαλίζουμε την ασφάλεια του κινητήρα μας.

Δεν είναι απαραίτητο να επιλέγουμε την τελευταία γενιά λιπαντικών που συνήθως κοστίζουν περισσότερο άλλα δεν είναι ανώτερα, από αυτά που αναφέρει ο κατασκευαστής.

Μια εταιρεία που καλύπτει τις παραπάνω προδιαγραφές και προτιμάται από την επιχείρησή μας, είναι η FUCHS Silkolene.